Як зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) у 2026 році

Плануєте створити юридичну особу? У 2026 році вибір організаційно-правових форм для приватного бізнесу дещо звузився у порівнянні з попередніми роками. Розповідаємо, як зареєструвати ТОВ, що змінилося в законодавстві та на що звернути увагу до подання документів.

28 серпня 2025 року на підставі Закону України від 09.01.2025 № 4196-IX «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» – втратив чинність Господарський кодекс України Відносини, які раніше регулював ГК, тепер підпорядковані Цивільному кодексу України та спеціальним законам.

Для бізнесу це має два практичні наслідки, а саме нові приватні підприємства, дочірні підприємства, державні та комунальні підприємства більше не створюються. Діючі приватні підприємства мають трирічний перехідний період до 28.08.2028 щоб перетворитися на ТОВ або АТ.

Отже, для приватного бізнесу актуальні дві реальні форми це ТОВ і АТ, при цьому ТОВ залишається оптимальним вибором для переважної більшості компаній.

Перевагами створення ТОВ можна назвати такі.

1. Товариство відповідає за своїми зобов’язаннями всім належним йому майном, а учасники за зобов’язаннями товариства не відповідають. За винятком учасників, які не внесли (внесли не повністю) свої вклади, вони несуть солідарну відповідальність за зобов’язаннями товариства у межах вартості невнесеної частини вкладу кожного з них (ч. 2 ст. 2 Закону про ТОВ).

2. Мінімальний розмір статутного капіталу законом не встановлений, засновники визначають його самостійно, він може становити навіть 1 гривню. Водночас надто символічний капітал шкодить репутації компанії перед банками та контрагентами.

3. Вкладом у статутний капітал можуть бути гроші, цінні папери, майно (ст. 13 Закону про ТОВ). Майновий вклад підлягає грошовій оцінці за одностайним рішенням загальних зборів за участю всіх учасників.

4. Учасники можуть врегулювати відносини між собою шляхом укладення Корпоративного договору (ст. 7 Закону про ТОВ).

5. Обмежень щодо мінімальної чи максимальної кількості учасників Товариства немає. Також ТОВ може мати одного учасника, який водночас є директором.

Розмір статутного капіталу та номінальна вартість часток визначаються у гривні.

Кожен учасник повинен повністю внести свій вклад протягом шести місяців з дати державної реєстрації товариства, якщо інше не передбачено статутом (ст. 14 Закону про ТОВ).

Засновниками можуть бути фізичні та юридичні особи, резиденти й нерезиденти.

Керівником може бути громадянин України або іноземець за умови отримання роботодавцем дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства (розділ VII Закону України «Про зайнятість населення»).

Процедура реєстрації включає в себе такі кроки:

1. Організаційні рішення

До підготовки документів потрібно визначитися з питаннями:

щодо найменування ТОВ, повне і скорочене, українською та (за бажанням) іноземною мовою; перевірити унікальність за ЄДР;

щодо місцезнаходження ТОВ, закон не вимагає подавати документ на підтвердження адреси, але договір оренди чи згода власника приміщення знадобляться для банку, податкової та у разі перевірок;

щодо видів діяльност,і а саме коди за КВЕД-2010. Важливо звернути увагу, що наказом Держстату від 28.10.2025 № 191 затверджено нову Класифікацію видів економічної діяльності NACE 2.1-UA, яка вводиться в дію з 01.01.2027, автоматичної заміни кодів не буде, оновлювати їх доведеться за заявою;

щодо статутного капіталу і розподілу часток між засновниками;

щодо керівника та обсягу його повноважень;

щодо системи оподаткування;

щодо Статуту

2. Статут

Ви можете обрати модельний або власний Статут.

Модельний статут підходить для простих структур, один-два засновники, стандартний розподіл компетенції. Його не потрібно друкувати, підписувати й посвідчувати, у ЄДР вносяться відомості про діяльність на підставі модельного статуту та обрані варіанти його положень.

Власний статут потрібен, коли є кілька партнерів, іноземні інвестиції, специфічні правила кворуму, обмеження щодо відчуження часток, особливий порядок виходу учасника чи розподілу прибутку.

При створенні товариства власний статут підписують усі засновники, справжність підписів яких засвідчується нотаріально (ч. 3 ст. 11 Закону про ТОВ).

3. Пакет документів

Для державної реєстрації створення ТОВ подаються:

· заява про державну реєстрацію створення юридичної особи затвердженої форми.

· протокол установчих зборів (двоє і більше засновників) або рішення єдиного засновника;

· статут (або відомості про діяльність на підставі модельного статуту);

· відомості про кінцевого бенефіціарного власника (КБВ) та структура власності

4. Подання документів

Послуга «Реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту» доступна онлайн через портал «Дія». Це найшвидший і найдешевший спосіб, але доступний лише за умови використання модельного статуту.

Також документи можна подати у державного реєстратора або через ЦНАП або до нотаріуса, який має повноваження державного реєстратора.

Розгляд документів для державної реєстрації створення юридичної особи проводиться протягом 24 годин після їх надходження, крім вихідних та святкових днів.

Адміністративний збір за державну реєстрацію створення юридичної особи не справляється. Витрати виникають лише на супутні дії такі як послуги нотаріуса, переклади й легалізація документів для нерезидентів, юридичний супровід, отримання КЕП.

Технічно зареєструвати ТОВ у 2026 році можна за добу і без державного збору – процедура цифровізована. Проте зважайте на вартість помилки, оскільки неправильно обрана система оподаткування, помилки в статуті для бізнесу з кількома партнерами, невнесені вчасно вклади або неохайно оформлена структура власності створюють проблеми, які коштують дорожче за юридичний супровід реєстрації.

Тому перед подачею документів змоделюйте структуру власності й податковий режим наперед – і лише після цього натискайте «зареєструвати».